TRE® dla nauczycieli

TRE® dla nauczycieli

Zawód nauczyciela nie należy do najłatwiejszych. Praca podlega na ciągłej ocenie i kontroli zarówno ze strony dyrekcji szkoły i innych nauczycieli, jak i uczniów i rodziców. Szczególnie w czasach wszechobecnych mediów społecznościowych i łatwego dostępu do wszelkiego rodzaju urządzeń cyfrowych. Presja towarzysząca temu zawodowi sprawia, że nauczyciele są jedną z profesji najbardziej podatnych na wypalenie zawodowe. 

Wypalenie zawodowe to odpowiedź ze strony organizmu na długotrwały, chroniczny stres emocjonalny, związany z wykonywaną pracą. Może być ono reakcją na długotrwałe przeciążenie obowiązkami, zbyt odpowiedzialne i trudne zadania lub wyczerpującą, nudną i monotonną pracę. Ale i bycie wyeksponowanym na hałas, rozwiązywanie dużej ilości konfliktów między uczniami, czy chociażby innymi współkolegami, nauczycielami. Występuje, gdy praca przestaje dawać satysfakcję, pracownik przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność. Uważa się, że wypalenie zawodowe może się pojawić między 3. a 6. rokiem pracy i powrócić po 9 latach aktywności zawodowej. 

Według obecnej wiedzy na wypalenie zawodowe najczęściej narażeni są przedstawiciele zawodów społecznych, a więc związanych z kontaktem z ludźmi. Dlatego jedną z najbardziej narażonych na nie grup zawodowych są właśnie nauczyciele.

OBJAWY WYPALENIA

Objawów wypalenia jest wiele i u każdego mogą się one manifestować w inny sposób. Na początku przeważnie są to: zmęczenie, migrenowe bóle głowy, kłopoty ze snem, problemy gastryczne, spadek odporności, co z kolei objawia się częstymi zachorowaniami. Na kolejnym etapie zanika optymizm, pojawia się nie-chęć do pracy, niezdolność do koncentracji, brak zadowolenia z siebie, złość, niechęć, poczucie winy, brak odwagi oraz obojętność. Przekłada się to uczniów, ale i na życie rodzinne.

Symptomy wypalenia:

  • odczucie przepracowania,
  • zaburzenia snu,
  • chroniczne zmęczenie,
  • migrenowe bóle głowy,
  • spadek odporności,
  • brak chęci do pracy,
  • brak cierpliwości,
  • drażliwość i poirytowanie,
  • utrata entuzjazmu,
  • stany depresyjne.

RELACJE A STRES

Praca pedagoga to nie tylko prowadzenie zajęć dydaktycznych i przekazywanie wiedzy, przygotowanie merytoryczne, sprawdzanie prac uczniów, ale także budowanie relacji z uczniami, stały kontakt z rodzicami podopiecznych. Trzeba umieć zachować pogodę ducha, cierpliwość, umieć wysłuchać. Każdy nauczyciel wie, że w momencie kiedy sam jest zmęczony, zestresowany, napięty, zły, to ciężko jest o taką jakość relacji…. 

O tym jak ważne są relacje w szkole, mówi Rita Pierson, nauczycielka z 40-letnim stażem (materiał z polskimi napisami). 

Every kid needs a champion - Każde dziecko potrzebuje mistrza

W relacji między matką a dzieckiem bardzo ważne jest wzajemne odzwierciedlanie się, mimika twarzy i jej emocjonalna ekspresja, ton głosu i interakcja. Daje to podstawy do regulowania frustracji i doświadczania poczucia bezpieczeństwa w kontakcie z drugą osobą. O tym jak twarz bez wyrazu, czyli bez wzajemnego odzwierciedlania może być trudna i przerażająca dla dziecka, pokazuje poniższy film prezentujący 2 min eksperyment “Still face”.

Eksperyment "Still Face" 

TRE® DLA NAUCZYCIELI

Stan psychiczny nauczyciela jest bardzo ważny. Na nim opierają się jego relacje z uczniami, rodzicami, kolegami z pracy. Stresu w tym zawodzie ciężko uniknąć, ale można sobie pomóc. Jedną z metod, które może wspierać osoby wykonujące ten zawód, jest właśnie stosowanie TRE®. Dzięki temu, że metoda opiera się na zestawie 8 ćwiczeń, każdy może się jej nauczyć i wykonywać w domu, we własnym zakresie, np. po ciężkim dniu w szkole. Zaleca się w pierwszej kolejności umówienie się na sesje indywidualne, aby certyfikowany provider/praktyk TRE® dokładnie pokazał i wyjaśnił zasady stosowania ćwiczeń i co również bardzo ważne, metody autoregulacji drżeń. Polecamy również branie udziału w sesjach grupowych. 

KORZYŚCI ZE STOSOWANIA TRE®:

  • Stres i napięcia w ciele: Redukuje stres i głębokie napięcia mięśniowe. 
  • PTSD: Zmniejsza objawy zespołu stresu pourazowego.
  • Lęk: Zmniejsza poziom lęku i niepokoju.
  • Relacje ludzkie: Poprawia relacje międzyludzkie m.in. w związku, w pracy i w szkole.
  • Sen: Poprawia jakość snu, wpływa na jego głębokość i ułatwia zasypianie.
  • Trawienie: Poprawia pracę narządów wewnętrznych (m.in. perystaltykę jelit, ułatwia wypróżnianie).
  • Hormony: Reguluje układ hormonalny.
  • Urazy/operacja: Przywraca sprawność po urazach i operacjach, lepiej goją się dawne urazy ciała.
  • Ból: Zmniejsza dolegliwości bólowe, ustają bóle mięśniowe i bóle pleców.
  • Elastyczność ciała: Zwiększa elastyczność ciała dodając energii.
  • Emocje: Obniżenie stanu nadpobudliwości,  powodują wyciszenie i zcentrowanie, poprawia się elastyczność emocjonalna, ułatwiają przeżywanie ciężkiej choroby, dają ulgę w chorobach przewlekłych.
  • Relaks: Głęboki relaks osiągnięty poprzez neurogenne drżenia.
  • Czucie ciała: Pozwala na poczucie ciała.
  • Autoterapia: Metoda autoterapii wspomagająca psychoterapię.
  • Energia życiowa: Zwiększa się poziom energii i odporności.
  • Naturalna  profilaktyka
  • Seksualność: wpływa pozytywnie na sferę seksualną. 
  • Psychoterapia: wspomaga proces psychoterapii.

Polecamy również obejrzenie filmu opowiadającym o TRE® w bardzo przystępnej i miłej formie.

 

 

 

*Źródła:

Materiał merytoryczny częściowo powstał na bazie artykułu „Z klasą. Magazyn dla nauczycieli” nr 01(03)/2016 (znajduje się również pod adresem: https://www.mac.pl/aktualnosci/stres-i-wypalenie-zawodowe-w-pracy-nauczyciela).
FIlm opowiadający o TRE® został przetłumaczony przez Krzysztofa Wadelskiego – uwolnijcialo.pl.